Opus

Det er en forutsetning i våre klinikkavtaler at tannlegen benytter Opus og er kjent med systemet. En pasient som ikke er lagt inn i Opus kan ikke benytte sin forsikring.

Ved sertifisering av en klinikk får klinikken en ny versjon av Opus hvor det er lagt inn noen nye funksjoner:

  • Informasjon om If og tannforsikring
  • Om kunden har tegnet forsikring og hvilket produkt han har kjøpt
  • Hvor lenge forsikringen gjelder
  • Egenandelen som skal trekkes fra skadeoppgjøret
  • Koder for gyldig behandling
  • Priser på behandlingene

Når en pasient tegner en forsikring, vil vi oppdatere Opus, slik at tannlegen enkelt ser at kunden har tegnet forsikring når han tar frem pasientens journal. Systemet kontrollerer automatisk om forsikringen er gyldig innenfor tid og aldersklasse (pris og egenandel).

I skadeoppgjøret må tannlegen følge vår faste prisliste for behandlingen. De ligger inne i Opus og blir ajourført av oss.

Da er det bare for tannlegen å føre inn sine behandlingslinjer på vanlig måte. Han henter opp aktuell behandling som f.eks. krone, spesifiserer evt antall som er gjort og prisen på kronen. Osv. Se detaljert beskrivelse under.

Hvordan registre en skadebehandling

 

Bruk av Helfo i et skadeoppgjør

Ved forsikringsbehandling må tannlegen først vurdere om noe av behandlingen dekkes av Helfo. Tannlegen krysser av for at dette er utført. Behandling som dekkes av Helfo, trekkes ut av skadeoppgjøret av systemet. Detaljert håndtering av Helfo-poster finner man i Helfos egen manual og det forutsettes at tannlegen er kjent med bruken av dette.

Hvordan generere en skadeoppgjørsfaktura til If

Ved endt registrering av alle behandlinger kontrollerer Opus at alle behandlingslinjer er iht vilkårene. Evt. avvik vil bli utelatt ved generering av fakturagrunnlaget (feilmelding) til If.

 

(her kommer det mer info når vi har snakket med klinikkene om rutiner i deres regnskapssystemet)